måndag 3 oktober 2011

Ny vecka redan!

Värst vad min långhelg försvann snabbt! Redan måndag och sista chansen att göra någon nytta innan jag ska tillbaka till LiU imorgon. Och självklart har jag inte alls gjort allt det där jag hade tänkt dessa lediga dagar, så idag blir det att försöka göra undan de allra viktigaste punkterna (typ plugga...).

Framtidstankar har tagit upp en del av den vakna tiden i helgen. Sista året på universitetet är ju påbörjat och vad händer sedan? Vad finns det för alternativ? Vad vill jag? Vad vill vi? När och hur ska drömmar förverkligas? Då jag snart inte längre är låst av pluggandet behöver ju drömmar inte längre bara vara just drömmar! Mycket hänger (tråkigt nog) på ekonomi, men är man förberedd och medveten om förutsättningarna klarar vi nog det mesta! Men den fråga som tar störst plats, som egentligen inte ens borde reflekteras över, är: ska jag prioritera det jag helst vill, eller det som många antagligen anser att jag borde? När man ser det såhär känns väl svaret rätt så uppenbart, men det är inte alltid så lätt att följa sitt hjärta. Att riskera att göra andra besvikna. Det kommer alltid att finnas de som säger "Det där hinner du göra sedan!". Men vaddå "sedan"? Vad är det som säger att "sedan" är bättre än snart? Det är väl nu livet ska levas? Vem garanterar att det kommer finnas ett "sedan"? När jag ser det såhär känns det ju självklart: lyssna på hjärtat! Lev livet så som jag själv vill leva det, fyll det med sådant som ger mig lycka och kärlek. Vem har egentligen rätt att säga vad som är rätt och fel?

Ja, filosofiskt värre blev det nu, men det är skönt att klä vissa tankar i ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar