torsdag 10 oktober 2013

Recept äppelmuffins

Här kommer då receptet på de fina äppelmuffins som P bakade i söndags. Jag instruerade och fixade med äpplena, annars var det han som fixade och trixade. De blev verkligen jättegoda och fina! De blev riktigt uppskattade till fikat på jobbet i tisdags.
Receptet räcker till ca 16 st muffins (storlek som passar i muffinsplåt á 12 muffins, så vi fick köra in 4 muffins i en andra omgång/plåt)

1,5 dl mjölk
75 g smör
3 ägg
2,5 dl socker
4 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver

3 äpplen, gärna syrliga (vi hade fått röda äpplen från grannens trädgård)
1 tsk citronsaft (vi hade ingen och det gick bra ändå!)
1 msk socker
1 tsk kanel

Ugn 200 grader

Skala äpplena och skär i klyftor. Droppa över citron. Strö socker och kanel över klyftorna och rör om.

Hetta upp mjölken, ta bort den från plattan och ha i smöret så att det smälter.

Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt bakpulver och rör ihop. Tillsätt mjöl och mjölk-/smörblandningen. Rör ihop till en jämn smet.

Lägg några äppelbitar i botten av muffinsformarna. Häll smeten i formarna och fördela jämnt så att ca 2/3 av formen fylls. Stick ner resten av äppelklyftorna i smeten.

Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, ca 15 minuter (tror att vi hade dem i nästan 20 min så att de fick fin färg).

Funderar på att göra en omgång nu på förmiddagen, medans det fortfarande finns energi i kroppen. Jag förstår inte; så fort jag har ork över tänker jag att jag ska baka något. Är det för att jag så desperat vill slicka skålen? Vem vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar